נא להמתין...

מערך שיעור משלב מקורות יהודים בנושא: הפרדת רשויות ומנגנוני פיקוח

|

שמוליק נחמיאס

|
צפיות: 1637
|
דרוג  (0)

מערך השיעור נכתב במסגרת השתלמות "גשר" והפיקוח על הוראת האזרחות "שילוב מקורות ישראל בהוראת האזרחות": השתלמות המבוססת על חוויית לימוד מקורות ומקנה ארגז כלים ללימוד מקורות בכיתה.

מערך שיעור משלב מקורות יהודים בנושא:

הפרדת רשויות ומנגנוני פיקוח פורמאליים ובלתי פורמאליים

 

שם המחבר: שמוליק נחמיאס

מלמד בבית ספר: ביה"ס המקיף בגילה ירושלים 

 

מערך השיעור נכתב במסגרת השתלמות "גשר" והפיקוח על הוראת האזרחות "שילוב מקורות ישראל בהוראת האזרחות": השתלמות המבוססת על חוויית לימוד מקורות ומקנה ארגז כלים ללימוד מקורות בכיתה.

 

 

 נושא השיעור: הפרדת רשויות ומנגנוני פיקוח פורמאליים ובלתי פורמאליים

  1. השאלה המרכזית: מדוע יש צורך בהגבלת שלטון ?
  2. הסבר כיצד הפרדת רשויות ומנגנוני הפיקוח מונעים את עריצות השלטון ?
  3. הסבר כיצד המקורות היהודיים שלפנינו מסבירים את המורך בהגבלת שלטון ?

 

ידע קודם נדרש לפי תוכנית הלימודים: הכרת עקרונות הדמוקרטיה (כולל הגבלת שלטון)

הכרת זכויות האדם והאזרח 

קהל היעד: תלמידים בכיתה י"א (שנה ראשונה ללימודי אזרחות בתיכון) באמצע שנת הלימודים ברמות לימוד שונות לאחר לימוד הנושא הגבלת שלטון.

על התלמידים להצטייד בספר תנ"ך לצורך השיעור.


מטרות השיעור:

  1. התלמיד יבין את המושג הגבלת שלטון ומשמעויותיו במקורות היהודיים
  2. התלמיד יכיר מקורות יהודיים עתיקים ומודרניים ואת מידת התאמתם לחיים במדינת ישראל
  3. התלמיד יידרש לנתח טקסטים מתקופות שונות העוסקים בהגבלת שלטון ויבחן את התאמתם לקיום הגבלת שלטון במדינת ישראל.
  4. התלמיד ילמד על ההקשרים השונים הקיימים בין המקצועות השונים (הוראה אינטרדיסיפלינארית).
  5.  התלמיד יחזק את זיקתו למורשת ולתרבות היהודית כחלק מהזהות של התלמידים החיים במדינה יהודית ודמוקרטית
  6. התלמידים יכירו ערכים ועקרונות יהודיים שהם נכסי צאן ברזל של התרבות הלאומית והשפיעו על המחשבה המדינית הבינלאומית.

 

קישור לנושאים אחרים במקצוע: זכויות האדם והאזרח (למשל: חופש הקניין , הזכות לחיים ובטחון, הזכות להליך הוגן וחופש הביטוי).

קישור לנושאים אחרים: לימודי תנ"ך- פרשת כרם נבות היזרעאלי (מלכים א כ"א פרק שנלמד בתנ"ך בכיתה י) -משפט המלך (שמואל א פרקים ח ט נלמדים בחטיבת הביניים).

 

משך זמן השיעור: 45 דקות

השיעור יהווה סיכום לנושא הגבלת שלטון ואמצעי פיקוח על השלטון




מתודת העברת השיעור:

א.      התלמידים יתבקשו להביא תנ"ך מלא לשם עיון בפרקים מהתנ"ך (שמואל א ומלכים א)- (לא כדאי לצלם פרקים מהתנ"ך  על מנת לשמור על קדושת הדפים)

ב. חלוקת דפי מקור ובהם :

  1. פרשנות של מאיר איש שלום מהספר "להיות אזרחים בישראל מדינה יהודית ודמוקרטית" הוצאת תוכניות לימודים עמ' 185

דברי ר' מאיר איש שלום (מחכמי ישראל במאה ה-19).

"במקרא מפורש שרע הדבר בעיני שמואל כאשר אמרו "תנה לנו מלך לשופטנו" שלא היה להם לבקש מלך שיצא לפניהם ויילחם את מלחמותיהם".

 

  1. מאמר של יואל בן נון מתוך ספר האזרחות בהוצאת גשר-רכס עמ' 166.

"בתנ"ך יש שלילה יסודית של כל צורת שלטון שמתמקדת באדם ושל כל סוג של דיקטטורה, כיוון שהן סותרות את "מלכות שמים" באופן עקרוני. תפישת השלטון הדמוקרטי אין בה שום גורם אנושי כל יכול. תפישת השלטון היהודית מחלקת את הכוח בין גורמים שונים ואין בה אישיות המזוהה עם השלטון, לא באופן חלקי ולא באופן מלא. שיטה זו קרובה יותר מכל השיטות ומכל הדגמים לפתרון נכון מבחינת ההשקפה התורנית פתרון ראוי ורצוי המאזן בין שלטון אנושי ומלכות שמיים".

 

 

  1. שאלות מנחות לטקסטים בתנ"ך ולטקסטים של איש שלום ובן-נון המופיעות בטבלה שלהלן.

ג. העבודה תתבצע בזוגות כתהליך למידה של חברותא בזוגות.

 

 

פרק הזמן

נושא

שאלה מרכזית

תשובה צפויה

פעולות לתלמיד וחומרי עזר

5 דקות

פתיחה- חזרה על חומר מוכר

מדוע יש צורך בהגבלת שלטון

כדי למנוע את עריצות השלטון

כתיבת השאלה על הלוח ותשובת התלמיד +כתיבה במחברת

10 דקות

סמכויות המלך לפי משפט המלך (שמואל א פרק ט)

מהן סמכויות המלך לפי דברי שמואל הנביא

למלך סמכויות רבות מאוד לפרט..

ובאילו זכויות הוא פוגע בפעולותיו

קריאת פרק ט פסוקים 7-18 וכתיבת התשובה במחברת

10 דקות

ההתנגדות למלך

מדוע שמואל התנגד למלך

המלך יכול לרכז כוח רב מדי גם שופט וגם מלך לוחם כמו כן זו יציאה כנגד הקב"ה (...אותי מאסו...)

קריאת שמואל א פרק ט פסוק 20 ופרשנותו של מאיר איש שלום וכתיבת תשובה במחברת

10 דקות

פרשת כרם נבות מלכים א כ"א

באילו זכויות פגעה איזבל בפעולותיה בפרשה ?

כיצד אליהו מנמק את התנגדותו למעשה זה ?

א. הזכות לחיים וביטחון הזכות לקניין הזכות להליך הוגן

ב. "הרצחת וגם ירשת"

 

קריאת הפרק וכתיבת התשובות במחברת

5-10 דקות

סיכום

מהו היחס של התנ"ך לדיקטטורה

התנ"ך שולל דיקטטורה ומאמין בהגבלת שלטון

קריאת קטע ממאמרו של יואל בן נון

 

 

 

 

 

 

 

  

 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים